.: K A L A M :.

بسم الله الرحمن الرحيم

Sgla puji bg Allah, Tuhan y mgsi haty para waliNya dgn kasih sayangNya, dan m’istimewakan jiwa mereka dgn m’perhatikan kebesaranNya, dan m’persiapkan sir mereka utk mnrima bhn makrifatNya, mka hati nurani mrka mrsa b’suka ria dlm kebun makrifatNya, dan roh mrka bersuka² d alam malakutNya, sdg sir mrka berenang d lautan jabarut, mka keluar dr alam fkran mrka b’bgai p’mta ilmu, dan dr lidah mrka mutiara hikmat. Maha Suci Allah y m’mlih mrka dgn kasih sayangNya.

Maka t’bhagi baina salik wa majdzub, dan menyintai dgn y dcntai, mrka tgglam dlm cinta zatNya dan timbul kmbali krna m’phatikan sifatNya.

Kemudian selawat dan salam ats junjungan kita nabi Muhammad sumber dr semua ilmu dan nur, bibit dr smua makrifat dan sir. Dan semoga Allah redha pd koge dan shbt²nya y tetap taat mgkuti jejaknya. Aaaamin.

B’syukur ana ke hadrat Ilahi. D atas khndakNya, mka lahirlah blog ini utk tatapan sume saudara xkira muslim or non-muslim.

Blog ini insyaallah akn mgndungi ulasan ilmu ketuhanan y amat b’gna utk d jadikan rujukan dan prgtan kpd setiap makhluk d muka bumi ini. Sebagaimanapun kita sdia maklum bhwa ilmu Allah Maha luas utk manusia y kerdil menerokainya. Namun kita d tuntut utk mnmbanya sbyak mgkin.

Justeru itu, blog ini insyaallah akn m’post’kn sbyk mgkin topik dan huraian y mudah d fahami. Bkn itu sahaja, blog ini juga insyaallah akn mgmaskini serta m’plbgaikan isi² bg santapan sume.

Akhir kalam, sama²lah kita mnmba ilmu Allah sbyk dan seikhlas mgkin agar dpt kita m’insafi kelemahan dri dan m’baiki dri kita dr masa ke semasa. Mudah²an kita akn t’golong d dlm glgan muslim sejati dan d redhai.

.: Al-'alaq :.

.: Al-'alaq :.
“bacalah (wahai Muhammad) dgn nama Tuhanmu y m’ciptakan (skalian makhluk), Ia m’cptakan mnusia dr sebuku drah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mgjarkan mnsia apa y x dktahuinya.”
Selamat membaca wa ukhwah fillah.

Sunday, April 26, 2009

كوكو

Kuku Anda Panjang..???

From: "noor shamsinar shamsinar"
Renung2kan.. .selamat beramal..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya samaseperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kukuyang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemuababi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jarikelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apaalasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh ataupun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada dikuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa,buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akanboleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dantidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah keranamempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang .Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yangpandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkukupendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najismanusia, iaitu E-Coli.Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun.Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan dirisendiri.

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah denganSiti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw..berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah dijari:

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari:
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk danjari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitukaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan jugasaudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias didalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dariAllah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin denganniat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

DAH ABIS BACA TU FORWARD LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU PUNDAPAT PAHALA GAK INSYAALLAH

No comments:

Post a Comment

.: Qalbu3 :.